ČlánkyRecenze

Chia semínka: výhody, účinky a dávkování

5
(1)

Chia semínka jsou velmi bohatá na vitamíny, minerály a antioxidanty. Také vám dodají spousty energie a jsou skvělým pomocníkem při hubnutí. Co jsou to chia semínka? Jaké mají chia semínka zdravotní výhody?

Nejlepší chia semínka


Chia semínka 150g BIO NUPREME

  • 150g v jednom balení
  • 20g bílkovin na 100g
  • Obsahuje Omega-3 mastné kyseliny

BrainMax Pure Chia semínka BIO

  • 250g v jednom balení
  • 30g semínek obsahuje 11g vlákniny

Chia semínka sada FARMLAND

  • 1.5 kg v jednom balení
  • Unikátní složení
  • výborný zdroj energie

Tato malá, bezlepková a tmavá semínka jsou bohatá především na vlákninu a antioxidanty. V dnešní době jsou chia semínka čím dál více populárnější, a lidé je konzumují čím dál více. A to z několik dobrých důvodů. Výhody chia semínek jsou skvělé pro každého, od sportovců, dětí, seniorů, celebrit až pro lidi kteří chtějí zhubnout a nebo dodržovat zdraví životní styl.

Můžete se také dočíst, že chia semínka se také nazývají „superpotravina„.

Slovo Chia pochází z mayské kultury a znamená v překladu „síla„. Po tisíce let byly tyto semena součástí stravy v zemích Střední Ameriky a také Mexika. Poté se postupem času pomalu rozšířily do všech koutů světa. A proč se stala tak populární? Zjistilo se že jsou plná vitamínů, minerálů, Omega 3 mastných kyselin a další živin.

Semínka se pěstují především v zemích: Mexiko, Guatemala, Peru, Argentina, Austrálie a Spojené státy Americké.

Chia semínka pocházejí z rostliny Salvia hispanica. A dříve byla v Mexiku a Guatemale používána jako hlavní potravinou v mnoha jídlech. Ve starověku byly velmi důležitou a konzumovanou potravinou.

Kde můžeme dnes najít chia semínka? Dá se říci, že skoro všude… Používají se v receptech, na sladko/slano, do dezertů, smoothie, salátů, chlebu atd..

Chia semínka lze konzumovat syrová nebo jako přísada do mnoha pokrmů.

Vědecké výzkumy dokazují, že chia semínka také dokáži pomoci v boji s kardiovaskulárním onemocněním a také dokáže snížit hladinu cholesterolu v krvi.

Nutriční hodnoty chia semínek

Podle vědeckých výzkumů, tato potravina obsahuje 4-5 více vápníku než samotné mléko. Takže patří mezi skvělou náhradu mléčných výrobků pro vegetariány, vegany a pro lidi kteří trpí na intoleranci laktózy.

Další výhody chia semínek:

  • Obsahují více bílkovin než zelenina
  • Mají několikrát více železa než špenát
  • Obsahují 3krát více antioxidantů než borůvky
  • Obsahují více draslíku než banán
  • Obsahuje dvakrát více vlákniny než oves

Dvě polévkové lžíce chia semínek, obsahují 140 g kalorií 4 g bílkovin, 11 g vlákniny, 7 g Omega-3 mastných kyseliny a stopové minerály včetně mědi a zinku.

Jaké zdroje vitamínů a minerálů obsahuje?

  • Omega 3 mastné kyseliny
  • Proteiny
  • Vápník
  • Vitamíny
  • Fosfor
  • Zinek
  • Minerály

Výhody chia semínek

Jaké mají výhody chia semínka? Pojďme si říci pak výhod..

1. Dodají pocit sytosti

Podle výzkumu, chia semínka mají vlastnosti, která vám dokážou zajistit pocit sytosti a plný žaludek. Je to vhodné a doporučuje se, konzumovat alespoň jednu čajovou lžičku chia semínek během svačiny, abyste dodali vašemu tělu vitamíny a minerály. Navíc díky tomu nebudeme mít až takový hlad.

Pokud smícháte chia semínka s vodou nebo nějakou tekutinou tak nabobtnají a nabydou až 10krát své původní velikosti a díky tomu se dokáže cítit sytí. tento efekt má také vliv na vaší tělesnou váhu.

2. Chia semínka podporují dehydrataci

Studie dokazují, že pokud denně nepijete dostatek tekutin, chia semínka mohou zapříčinit dehydrataci. Nemusíte se však bát, že by to byl nějaký „extrém“.

3. Díky obsahu vitamínů, chia semínka snižují bolest kloubů

V chia semínkách najdete dostatečné množství Omega-3 mastných kyselin, které fungují protizánětlivě. Jsou tedy vhodný doplňkem stravy, pokud vaše tělo trpí na bolest kloubů. Jsou také vhodné pro boj s artritidou a artrózou.

4. Chia semínka mají Antioxidační účinky

Pokud trpíte na stres, žijete v znečištěném prostředí nebo trpíte na oxidační stres, konzumace semínek vám dokáže pomoci protože obsahuje důležité antioxidanty.

5. Zlepšují hladinu cukru v krvi

Chia semínka obsahují Kvercetin (quercetin) a antioxidanty, které pomáhají snížit riziko vzniku srdečních chorob. Semínka mají také vysoký obsah vlákniny, které pomáhají snížit vysoký krevní tlak.

6. Snižují zánět

Konzumace chia semínek dokáže snížit záněty, které častokrát stojí za vznikem srdečních chorob nebo vzniku rakoviny. Pravidelná konzumace těchto semínek může také pomoci snížit záněty v celém těle.

7. Snižují volné radikály v těle

Antioxidanty které se nacházejí v Chia semínkách pomáhají boji proti volným radikálům které se v těle nacházejí.

Co jsou to volné radikály? Volné radikály způsobují oxidační stres a poškozují vaše buňky. Konzumace potravin, které jsou bohaté na antioxidanty vám pomohou snížit riziko zdravotních problémů, které souvisejí s volnými radikály, včetně srdečních onemocnění, kognitivního poklesu a tvorbě některých druhů rakoviny.

Recepty s chia semínky

Chia puding

Chcete-li připravit chia puding, musíte smíchat zhruba 1/4 hrníčku chia semínek s jedním šálkem tekutiny (mandlové mléko, sójové nebo mléčné mléko). nebo vyzkoušejte 100 % ovocnou šťávu. Nechte alespoň 15 minut odležet v chladné místnosti. Podle potřeby můžete přidat ořechy, nakrájené čerstvé ovoce a nebo přimíchat skořici.

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response