ČlánkyZdraví

Co jsou to postbiotika?

5
(1)

Postbiotika mohou být pro naše tělo velmi důležitá a také užitečná. Přečtěte si článek o tom, co jsou zač a jak jej můžeme využít?

Postbiotika jsou neživé buněčné složky, které jsou získané z probiotik během jejich růstu. V dnešní době známe především pojem probiotika (živé organismy, které jsou prospěšné zdraví), prebiotika (substráty, které stimulují růst těchto bakterií) a synbiotika (spojení výše uvedeného v potravinách). V tomto článku si podrobně rozebereme vše o postbiotikách.

Kde koupit nejlepší postbiotika a probiotika?

Co jsou to postbiotika?

Vědci okolo roku 2019 definovali postbiotika jako neživé organismy nebo přípravek skládající se z jejich složek, který poskytuje svému hostiteli zdravotní výhody. Dále se také říká, že postbiotika by měla obsahovat neaktivní mikrobiální buňky, které jsou prospěšné našemu zdraví s metabolickými produkty syntetizovanými bakteriemi nebo i bez nich. To ve výsledku znamená, že mrtvé buňky nebo jejich fragmenty, jako jsou probiotika se získávají z živých buněk.

Složky postbiotik

Postbiotika se skládají z následujících složek:

  • Mrtvé mikrobiální buňky
  • Struktury nebo fragmenty mikrobiálních buněk → patří sem buněčné stěny, membrány, exopolysacharidy a proteiny připojené k buněčným stěnám.
  • Metabolity → patří sem peptidy, organické kyseliny, enzymy a vylučované proteiny.

Jak souvisí probiotika, prebiotika a synbiotika?

Pokud bychom tyto složky zkombinovali, začaly bychom prebiotiky. Protože to jsou všechny živiny nebo substráty které vyživují probiotika. Tyto typy živin umožňují udržení zdravých bakterií a jejich pěstování za účelem produkce postbiotik prostřednictvím skupiny enzymů.

Symbiotika jsou směsí živých mikroorganismů (probiotika) a substrátu (prebiotika).

Některá postbiotika jsou peptidy, jakési malé proteiny. Kromě toho existují mastné kyseliny s řetězcem SCFA a kyseliny mléčné. Ty mohou inhibovat růst škodlivých bakterií nebo podporovat růst „prospěšných bakterií„. Místem účinku postbiotik nejsou nejen střeva, ale mohou být také podávány přímo do úst, na kůži i do nosohltanu.

Jaké jsou zdravotní výhody postbiotik?

Všechny zdravotní výhody nejsou dosud objeveny, protože vývoj postbiotik je teprve na začátku. Co ale víme že pomáhá:

Možná prevence nebo léčba COVID-19

Nedávné výzkumy ukázaly že postbiotika spolu s probiotiky a prebiotiky mohou podporovat vzájemný vztah mezi střevní mikroflórou a imunitním systémem. Proto jsou považovány za prevenci a léčbu u pacientů s onemocněním COVID-19.

Pomáhají udržovat střevní bariéru

Předpokládá se, že postbiotika pomáhají udržovat vaše střeva zdravá. Mohou také zmírnit záněty a pomáhají v boji proti střevním infekcím. Kromě toho mohou být také využívány k léčbě alergií a chronických nutričních onemocnění, jako je například obezita.

Mohou také regulovat hladinu cukru v krvi, což zlepšuje kvalitu života a pacientů kteří trpí na cukrovku.

Pomáhají léčit infekci trávicího traktu

Bylo dokázáno, že postbiotika jsou schopná zabránit vážné vady ve střevech a trávicího traktu. Navíc bylo zjištěno, že kontrolují příznaky syndromu dráždivého tračníku, včetně pocitů bolesti břicha a nepohodlí. Změněné střevní návyky a záněty mohou být také postbiotiky vyléčeny.

Ukazuje se, že postbiotika mají mnohem více zdravotních přínosu, všechny jsou zatím ale na začátku výzkumu.

Jak vznikají postbiotika?

Aby bylo možné získat postbiotika, musí být podporován vývoj probiotik, která opouštějí část jejich buněk nebo produkují určité sloučeniny.

Kde můžeme tyto prebiotika nalézt? Můžeme je najít především v česneku, chřestu a cibuli. Tyto zdroje potravy obsahují typ vlákniny, které využívají prospěšné střevní bakterie. Najdeme je také v artyčocích, ječmeni, ovsu, jablkách, luštěninách, mořských řasách, ořechu a pórku.

Nepasterizované fermentované potraviny jako kefír a kombucha jsou dobrým zdrojem prospěšných bakterií, zejména bakterie typu Lactobacillus.

Při výběru fermentovaných potravin se ujistěte, že obsahují mikroorganismy s prokázanými výhodami. Musí být živé a dobře charakterizované a definované.

Prebiotické potraviny mohou stimulovat probiotika a s nimi zrodit postbiotika. Pokud však máte rádi postbiotické doplňky stravy, mějte na paměti, že tento koncept je v oblasti zdravých mikroorganismů novinkou a jejich výzkum je teprve na začátku.

Existují produkty, o kterých se tvrdí, že podporují zdravé trávení a imunitní systém. Ale bohužel zatím nemají dostatek vědeckých důkazů, které by tato tvrzení podpořila. Proto je důležité být při jejich nákupu velmi obezřetný.

Doporučené články:

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This