ČlánkyHubnutí

Dukanova dieta – jak funguje?

5
(1)

Co je to Dukanova dieta? Jak vám pomáhá zhubnout? Jaký obsahuje jídelníček? Pro koho se hodí? Jaké jsou povolené potraviny? A jak začít s Dukanovou dietou?

Jaké má výhody Dukanova dieta?

Co je to Dukanova dieta?

Dukanova dieta je dieta, která pomáhá hubnout s pomocí konzumace vysokého obsahu bílkovin. Princip spočívá v odstranění ze stravy příjmu cukry (sacharidy) a tuky (lipidy), a ponechat si v jídelníčku pouze bílkoviny. 

Dukanova dieta povoluje pouze určité druhy potravin a také zahrnuje fyzickou aktivitu skoro každý den. Samozřejmě byste se měli zaměřit na BIO potraviny které jsou lepší, než balené potraviny z obchodu. Oficiální webové stránky o Dukanove dietě povolují pouze 100 potravin, které můžete při této dietě konzumovat. Z toho 68 potravin obsahují „čisté bílkoviny“ a 32 potravin jsou pouze zelenina.

Dieta byla navržena a vyvinuta francouzským odborníkem na výživu Dr. Pieree Dukan, který se stal velmi populárním po celém světě.

Rozdíl mezi Dukanovou dietou a ostatní dietou spočívá v tom, že zde neexistují žádné kalorické tabulky ani jejich počítání. Dokud budete konzumovat potraviny z našeho seznamu, tak jich můžete sníst kolik chcete. 

Dukanova dieta je velmi podobná Atkinsově dietě, protože se zaměřuje na bílkoviny. Hlavním rozdílem je to, že v Aktinsově dietě můžete konzumovat tuk.

Jedná se o přirozenou a silně zaměřenou dietu na bílkoviny. 

Dukanova dieta v posledních letech získává na popularitě je známa doslova v celém světě.

Jak funguje Dukanova dieta?

Dukanova dieta je rozdělena na 4 fáze.

1. Fáze – Attack – fáze útoku – povolené potraviny

První fáze, která se také nazývá „Fáze útoku“, se skládá především z konzumace potravin které jsou označené na seznamu jako „čisté bílkoviny“. Díky tomu se zaměřuje na rychlé hubnutí.

Vědecké studie dokazují, že konzumace vysokého obsahu potravin které jsou bohaté na bílkoviny, dokáže pomoci nastartovat váš metabolismus na tu správnou úroveň. Můžete metabolismus také nakopnout cvičením, nebo fyzickou aktivitou.

První fáze dokáže pomoci lidem zhubnout, protože omezíte sacharidy na co nejméně, z vašeho těla se odstraní voda a díky tomu vaše hmotnost začne ubývat.

Délka první fáze obvykle trvá okolo 2 až 5 dní, pro ty kteří chtějí zhubnout pár kilo. V některých případech se doporučuje držet první fázi 7 dní.

Během první fáze, můžete jíst jakékoliv ze 68 uvedených potravin (viz seznam na konci článku). Tyto potraviny obsahují kvalitní zdroj bílkovin (hovězí maso, ryby, vejce, kuřecí maso, sója, tvaroh a mléčné výrobky které neobsahují žádný tuk). Musíte myslet na to, že výběr potravin by mě obsahovat velmi nízký obsah tuku a určitě neobsahovat žádný přidaný cukr! A některé z vás překvapí že u první fáze si nemusíte počítat kolik kalorií sníte, můžete jíst jak se vám za chce.

Důležitý je zde i pitný režim, který vyžaduje více jak 1,5 litru vody denně.

Připravujeme i pro vás recepty na Dukanovou dietou.

2. Fáze – cruise – „plavba“ fáze 

Druhá fáze Dukanovy diety má za cíl postupně snižovat tělesnou hmotnost vaší váhy, přidáním více jak 30 potravin konkrétní zeleniny. Můžete konzumovat všech 100 potravin ze seznamu, ale doporučuje se kombinovat dny kdy jíte potraviny s čistým proteinem a dny s bílkovinami a zeleninou.

Délka druhé fáze může záviset na mnoha aspektech. Především jakou váhu chcete zhubnout. Přibližně trvá 3 dny, abyste shodili 1kg váhy.

strava by měla zahrnovat neomezené množství nízkotučných bílkovin a neomezené množství zeleniny.

Doporučuje se i konzumace alespoň 2 polévkových lžic otrub. A určitě je doporučená fyzická aktivita, alespoň minimálně 30 minut.

Důležité je i dodržování pitného režimu, který by měl být okolo 2 litru denně.

3. Fáze – consolidation – fáze konsolidace

Ve 3 fázi Dukanove diety už není cílem zhubnout, ale snažit se zabránit opětovnému přibírání váhy. Fáze je především navržena tak, aby při hubnutí nedošlo k jojo efektu (u většiny lidí, bývá jojo efekt ten největší problém). V této fázi si už můžete dovolit konzumovat více potravin ze seznamu. Při dietě se doporučuje: neomezené množství bílkovin, minimum ovoce a třeba plátek celozrnného chleba.

Doporučuje se cvičit minimálně 25 minut.

4. Fáze – Stabilization – Fáze stabilizování

Jedná se o „konečnou“ a také poslední fázi diety. V překladu se dá fáze nazvat jako „stabilizační“ fáze diety, protože by člověk neměl očekávat že během této doby přibere a nebo ztratí kila na váze.

V této fázi je dovoleno konzumovat vše. Doporučujeme se však držet BIO zdravé stravy, bílkovin, vitamínů a minerálů! A pokud se budete držet tohoto plánu, nepřiberete na váze. Zkuste se držet pár jednoduchých pravidel: konzumujte alespoň 4 lžíce denně ovesných otrub, zvyšte svojí fyzickou aktivitu a pijte alespoň 2 litry vody denně. 

Stabilizační fáze, je proces na dlouhou trať, protože se vám bude držet po zbytek vašeho života.

Povolené potraviny v dukanove dietě

  1. Libové maso hovězí svíčková, libová šunka, hovězí párky, kotlety, libové plátky, vepřová panenka, sójová slanina, slanina s nízkým obsahem tuku, steak, grilované maso, telecí kotleta, zvěřina
  2. Drůbeží maso kuřecí játra, krůtí a kuřecí plátky, nízkotučné plátky, křepelčí maso, krůtí maso, kachní maso
  3. Rybysumec, treska, platýs, sleď, makrela, mořský ďas, okoun, losos, uzený losos, sardinky, okoun, mečoun, pstruh, tuňák.
  4. Mušlekrab, rak, humr, chobotnice, ústřice, krevety
  5. Vegetariánské proteiny sójové proteiny
  6. Mléčné výrobkybez tukový tvaroh, smetanový sýr, bez tučné mléko, řecký jogurt, ricotta, zakysaná smetana bez tuku.
  7. Vejce 

Povolené jsou i žvýkačky bez cukru, umělá sladidla, koření a neslazená káva i čaj. Pokud máte rádi víno, můžete si dát jednu sklenici vína denně.

Uvedli jsme zde jen ty nejdůležitější potraviny, pokud se chcete dozvědět více o seznamu povolených potravin navštivte tyto stránky: www.dukandiet.com

Každý den by mělo být povoleno 1ks ovoce (jablko, meloun). Potom jíst denně 2 plátky celozrnného chleba.

Rizika

Pokud budete Dukanovu dietu dlouhodobě udržovat, mohou se u vás objevit tyto problémy:

  • Nemoc jater
  • Problémy s ledvinami
  • Osteoporóza
  • Kardiovaskulární onemocnění

Než začnete s touto dietu, poraďte se s lékařem. Tato dieta omezí mnoho potravin, které jste zvyklí jíst každý den. V tom důsledku může dieta vést k nutričním nedostatkům, které mohou ovlivnit vaše zdraví.

Pokud přestanete dodržovat dietu, postupem času se pravděpodobně vrátíte k přebytečným tukům. Proto doporučujeme s dietou opatrně.

Dukanova dieta

Publikováno 4.12.2021

Kategorie: hubnutí

4.5/5

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This