ČlánkyDalšíZdraví

Hořčík v těhotenství: proč je tento minerál tak důležitý?

5
(3)

Těhotné a kojící ženy že měly pečlivě sledovat svůj jídelníček, aby miminku a sobě dodaly všechny důležité živiny, které potřebují. Jedním z těchto živin je i hořčík. V článku si povíme, proč je důležitý v těhotenství.

Hořčík během těhotenství

Těhotenství znamená pro ženské tělo velikou námahu. Je tedy přirozené, že pro své tělo musí udělat to nejlepší. Mezi to patří i kvalitní strava, které je vyvážená na hořčík, vápník, stopové prvky (železo) a vitamíny (kyselina listová, vitamíny B nebo vitamín D).

Hořčík je nezbytný minerál pro zdraví v těhotenství. Podílí se více než na 300 chemických reakcích v těle a hraje roli ve všem, od stavby kostí až po udržování svalové hmoty. Pomáhá také regulovat krevní tlak, hladinu cukru v krvi a další klíčové funkce během těhotenství.

Velkou část těchto vitamínů a minerálů dokážeme pokrýt zdravou a vyváženou stravou. Pokud je to však obtížné, jako například v případě kyseliny listové, pomůžeme tělu přijímat tento vitamín ve formě doplňků stravy. Kyselinu listovou se doporučuje konzumovat také před těhotenstvím. 

Dostatečnou potřebu vápníku a hořčíku nelze pokrýt běžnou stravou (ne alespoň dostatečné množství). U mnoha žen se například nedostatek hořčíku v těhotenství projeví křečemi v lýtkách nebo zvýšenými křečemi v břiše.

Hořčík je důležitý pro vývoj a zdraví miminka a maminky. Je proto důležité co nejrychleji zjistit, pokud máte nedostatek hořčíku v těle.

Co je hořčík?

Hořčík je minerál, který je potřebný pro stovky různých chemických reakcí v těle. Nachází se v mnoha potravinách a lze jej také užívat jako doplněk stravy.

Existují 2 druhy hořčíku:

  • Glycinát: Tato forma se snadněji vstřebává než jiné typy hořčíku. Například, pokud užijete 500 mg glycinátu, vaše tělo dokáže vstřebat asi 100-200 mg (záleží na tom, kolik hořčíku přijmete stravou). Lidé, kteří mají problémy s trávením mohou tuto formu považovat za užitečnou, protože ji lze snadno rozložit, i když mají problémy s trávením potravy.
  • Citrát: Bylo prokázáno, že tato forma zvyšuje vstřebávání, když se užívá spolu s jídlem nebo jiným zdrojem potravy, který obsahuje tuk a bílkoviny.

Proč potřebujeme hořčík?

Hořčík je minerál, který pomáhá udržovat vaše svaly a nervy zdravé. Hraje také roli při tvorbě energie, reguluje krevní tlak a udržuje správnou hladinu vápníku v těle.

Hořčík může být zvláště důležitý pro těhotné ženy, protože může pomoci předcházet migrénám.

Klas hořčík plus

Naše doporučení…

Pokud hledáte kvalitní doplněk stravy, který obsahuje hořčík, tak vám doporučujeme Hořčík Plus od společnosti Klas.

Navíc obsahuje vitamín B6, který pomáhá podporovat fyzickou a psychickou zátěž.

Proč je hořčík během těhotenství tak důležitý?

Hořčík je častokrát opomíjený, ale na druhou stranu je opravdu důležitý minerál. Tělo ho potřebuje pro různé metabolické procesy a pro stavbu kostí.

Má také vliv na nervový systém a růstové procesy v těle.

Právě proto je samozřejmé, že je během těhotenství velmi důležitý, jelikož má vliv na vývoj kostí, mozku a nervového systému u dítěte. 

Patří k jedním z nejdůležitějších minerálů ve vašem těle. Je potřebný pro různé funkce, včetně pohybu svalů a nervového přenosu. 

Během těhotenství se stává pro vaše zdraví ještě důležitější, protože potřebujete něco navíc, abyste dokázaly podpořit růst a vývoj vašeho dítěte. 

Doplňky hořčíku mohou pomoci ženám, které nemají dostatek tohoto minerálu pouze prostřednictvím jídla, a nedokážou splnit jejich každodenní příjem.

Stejně jako u však doplňků stravy je velmi důležité, abyste si promluvili se svým lékařem dříve, než začnete užívat jakoukoliv formu hořčíku během těhotenství → zejména pokud trpíte na onemocnění ledvin nebo cukrovku.

Jaká je potřeba hořčíku během těhotenství?

Pro dospělou ženu je doporučená denní dávka hořčíku okolo 300mg denně. V těhotenství se tato hodnota mírně zvyšuje → okolo 310mg denně. 

Pokud chcete mít dostatečnou hladinu hořčíku během těhotenství, určitě doporučujeme konzumovat potraviny, které obsahují vysokou dávku hořčíku. Mezi takové potraviny patří: listová zelenina, ořechy a semena.

Se zvýšenou hladinou hořčíku se můžete setkat s přibývajícím týdnem těhotenství. 

Měli by jste také vědět, že hořčík se nejvíc vylučuje močí a nebo také stres může mít vliv na hladinu hořčíku. 

Pokud máte obavy z konzumace dostatečného množství hořčíku, aby vyhovoval vaším potřebám, promluvte si se svým lékařem, který vám nabídne určitá doporučení. Lékař vám také může doporučit užívat doplněk stravy, který obsahuje hořčík, aby vám pomohl zajistit dostatek tohoto minerálu.

Chcete zhubnout? Vyzkoušejte jednu z Ketodiet!

Může nadbytek hořčíku být problém v těhotenství?

Těhotné a kojící ženy by neměly užívat doplňky stravy s hořčíkem bez konzultace s lékařem. Pokud vám lékař předepsal hořčík a dojde k jeho předávkování, následky nemusí být tak vážné, jelikož přebytek minerálů v těle můžete vyloučit močí.

Jak mohu získat více hořčíku?

Více hořčíku můžete získat zdravou stravou a zajištěním dostatečného příjmu těchto potravin:

  • Mandle
  • Kešu oříšky
  • Zelená listová zelenina (špenát a kapusta)
  • Fazole
  • Luštěniny (čočka, cizrna, sójové výrobky a quinoa
  • Celozrnný chléb
  • Hnědá rýže
Hořčík během těhotenství

Jaké potraviny obsahují hořčík?

Hořčík se nachází v mnoha potravinách. Nejlepšími zdroji jsou:

  • Ořechy
  • Semena
  • Čokoláda
  • Hořká čokoláda
  • Listová zelenina
  • Špenát
  • Luštěniny
  • Fazole
  • Celozrnné obiloviny
  • Mléčné výrobky

Hořčík také pomáhá zklidňovat vaše tělo a pomáhá vám v noci lépe spát.

Není žádným překvapením, že hořčík je klíčovou živinou, pokud trpíte na stres. Hraje důležitou roli v mnoha funkcích těla, včetně svalové relaxace, regulace krevního tlaku a nervových impulsů. 

Pokud ze stravy nepřijímáte dostatek hořčíku, může to způsobit úzkost a nebo nespavost.

Existují nějaké vedlejší účinky při nízké hladině hořčíku?

Hořčík je základní minerál, což znamená, že je nezbytný pro vaše dobré zdraví. Příliš mnoho hořčíku v těle může způsobit mírné vedlejší účinky, jako je nevolnost, zvracení a průjem.

Pokud užíváte doplněk obsahující více než 350 miligramů hořčíku denně, poraďte se se svým lékařem, než začnete užívat vyšší dávky. 

Také se doporučuje poradit se svým ošetřujícím lékařem, pokud máte problémy s ledvinami nebo se srdcem.

Příznaky nedostatku hořčíku

Hořčík hraje důležitou roli v normálním vývoji vašeho dítěte, a pokud máte nedostatek hořčíku, existuje šance, že to bude mít vliv na vaše těhotenství. Některé z možných účinku zahrnují:

  • Nízký krevní tlak: Pokud máte nízký krevní tlak nebo vysoký krevní tlak během těhotenství, nedostatek hořčíku by to mohlo ještě více zhoršit.
  • Předčasné kontrakce a předčasný porod: Existuje souvislost mezi nízkou hladinou hořčíku a předčasným porodem.
  • Snížená hustota kostí: Hořčík pomáhá vašemu tělu udržovat kosti silné a zdravé a také dokáže pomoci předcházet osteoporóze. Nedostatky by proto mohly zvýšit vaše riziko narození mrtvého dítěte, a nebo se mohou vyskytnout komplikace při porodu.

Na závěr…

hořčík je základní živinou pro správné fungování vašeho těla. I když jej lze získat z potravinových zdrojů, někdy můžete potřebovat něco navíc během těhotenství nebo pokud trpíte na nedostatek tohoto minerálu. 

Při užívání doplňků stravy, které obsahují hořčík nejsou známy žádné vedlejší účinky, ale vždy je dobré se před konzumací poradit se svým ošetřujícím lékařem. 

Nejčastější otázky a odpovědi

Je bezpečné užívat hořčík během těhotenství?

Doposud žádné studie nedokázaly, že by měl hořčík negativní vliv na matku v těhotenství. vání hořčíku během těhotenství je bezpečné. 

Může nedostatek hořčíku ovlivnit plod?

Nedostatek hořčíku během těhotenství může mít negativní vliv na vývoj a růst plodu, nebo také může vyvolat předčasný porod. 

Jaká je doporučená denní dávka hořčíku během těhotenství?

Jaká je doporučená denní dávka hořčíku během těhotenství? V těhotenství je doporučená denní dávka hořčíku 350 až 360 miligramů. Nedoporučuje se překračovat 500mg hořčíku v denní dávce.

Co se může stát při užívání hořčíku každý den?

Příliš mnoho hořčíku dospělým jedincům nijak nevadí. To se však nedá říci o suplementech a doplňcích stravy. Vysoké dávky hořčíku mohou způsobit nevolnost, křeče v břiše nebo průjem. 

Zdroje:

[1] https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-Consumer/

[2] https://www.webmd.com/diet/supplement-guide-magnesium

[3] https://www.healthline.com/nutrition/magnesium-benefits

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 3

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response