Články

Jablko, víte jak je zdravé?

5
(1)

Pokud budete mít na výběr jaké ovoce si vybrat vždycky si zvolte jablko. Jablko totiž dodává tělu potřebné vitamíny, minerály a stopové prvky. Co všechno obsahuje jablko? Je to skutečný zdroj nutričních hodnot!

jablko a nutriční hodnoty

V jakém ročním období jíst jablko?

Jablka jsou k dostání na stáních po celý rok, ale nejlepší období je od října do dubna. Sběr jablka probíhá koncem srpna do konce listopadu, záleží však na odrůdě.

Každá odrůda jablek je něčím specifická.

Jak v létě, tak v zimě, různé odrůdy jablek jsou prvotřídní: Mio, Golden, Selena, Elstar, Beforest, Vanda, Lipno, Witos a mnoho dalšího…

Jablko je šampion na vitamíny!

Jablko vám umožní doplnit energii. Ve skutečnosti obsahuje různé druhy vitamínů:

– Vitamín C.
– Vitamíny skupiny B (B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12).
– Vitamín E.
Provitamín A (karoten).

Obsah těchto živin se však může lišit v závislosti na odrůdě jablek, od 8 do 25 mg vitamínu C na 100 g u některých jablek.

Nemusí se to zdát, ale nejvíce vitamínu C obsahuje především slupka u jablka. Dokonce obsahuje 4 až 6x více vitamínu C než dužina v ovoci.

Jablko je skvělým zdrojem minerálů a stopových prvků

Jablko obsahuje okolo 84 až 86 g vody na 100 g. Obsahuje mnoho minerálních látek a stopových prvků. Na vrcholu žebříčku nutričních hodnot je zde draslík (123 mg/100g), který podporuje vylučování odpadních látek močí a v kombinaci s vitamínem C pořádnou dávku energie na celý den.

V malém množství jsou také přítomny další minerály (fosfor, vápník, hořčík a sodík) mají různé role: jsou velmi dobré pro kosti a zuby, hormony a také pomáhají v boji proti rakovině.

Také mnoho stopových prvků (zinek, mangan, měď, železo, fluor, selen atd..) přítomných ve stopových množstvích je nezbytné pro správné fungování vašich buněk.

Ideální ovoce pro redukční dietu

Jablko je nízkosacharidové (nutriční hodnoty jsou jiné, podle odrůdy). Může mít konzumováno pravidelně a pomůže vám zhubnout a kontrolovat vaší váhu při dietě.

Je pravda, že toto ovoce obsahuje hodně sacharidů (10g/100g), které však tělo pomalu tráví a trvale snižuje pocit hladu. Polovinu tvoří fruktóza, sacharóza (22% celkových sacharidů) a glukóza (118% celkových sacharidů). Ostatní sacharidy obsažené v jablku jsou méně časté: pentozany, hexosany a sorbitol (odvozený z glukózy), dodávají jablku sladkou chuť.

Cítíte se ráno nebo odpoledne unavení? Klidně se zakousněte do jablka. Dokáže skvěle zasytit a snižuje chuť na svačinu. Jelikož je jablko potřeba dobře žvýkat, stimuluje centrum sytosti v mozku, což přispívá k jeho potlačujícímu účinku k jídlu.

Jablko napomáhá trávení

Jablko které je bohaté na vlákninu, přispívá ke správné činnosti střev a zabraňuje jejich poruchám. Ať vás trápí zácpa nebo průjem, vláknina v jablkách vám může pomoci. Buď absorbují přebytečnou vodu ve střevech a tím stimulují proces trávení, nebo absorbují vodu ze stolice, aby střevo dokázalo zpomalit trávení. Tato výhoda se může ukázat jako zvláště užitečná v případech syndromu dráždivému tračníku. 

Jablko obsahuje kyselinu jablečnou, která má detoxikační účinek na játra. Působí na rovnováhu pH těla, které je prospěšné pro vaše zdravé kosti.

Kolik jablek můžete jíst denně?

Neexistuje žádný limit. Můžete jíst tolik jablek, kolik chcete… Samozřejmě v rozumných mezích..

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response