ČlánkyRecenze

Co je to Jód?

5
(1)

Co je jód?

Jód je stopový prvek, který je pro naše tělo důležitý, ale přesto si ho samo nedokáže vyrobit. Takže se musí konzumovat z běžné stravy. Jód se v přírodně vyskytuje na několika místech, například v půdě a kamenech. Postupně se vyplavuje, odnáší a dostává se do spodních vod a moře. Z toho důvodu má mořská voda relativně vysoký obsah jódu. Proto je logické, že jód je absorbován zejména mořskými živočichy, jako jsou ryby, houby a řasy.

Účinky v lidském těle

Jód pomáhá našemu tělu produkovat hormony štítné žlázy, ale také dokáže pomáhat se správnou funkcí žlázy jako takové. Stopový prvek taktéž pomáhá zajistit normální funkci fungování kognitivních funkcí a energetického metabolismu. Jód podporuje i nervový systém a v neposlední řadě také vaši kůži. Stejně jako pravidelný příjem vitamín, je dobré dbát na denní příjem jódu → to platí i pro ty nejmenší. Jód podporuje zdravý růst dětí, proto se doporučuje i těhotným ženám konzumovat dostatečné množství jódu. 

Pomáhá v boji proti radioaktivitě? Radioaktivní jód vzniká v jaderných elektrárnách při jaderném štěpení. Pro naše tělo nelze odlišit tento jód od toho přírodního.

Potřebujete zhubnout? Vyzkoušejte Ketomix!

Denní spotřeba jódu

Věková kategoriejód µg/den
Děti 1 až 4 let100 mcg
Děti 4 až 7 let120 mcg
Děti 7 až 10 let140 mcg
Děti 10 až 13 let180 mcg
Děti 13 až 15 let200 mcg
Mladí lidé od 15 let  do 51 let200 mcg
Starší 51 let180 mcg
těhotné ženy230 mcg

Kojenci

260 mcg

Těhotným a kojící ženám se doporučuje zvýšená denní potřeba jódu, protože zásobuje jejich plod živinami přes pupeční šňůru nebo mateřské mléko. Jód je velmi důležitý pro kojence a malé děti, protože přispívá k správnému růstu.

Jaké potraviny obsahují jód?

Abyste si zajistili správný přísun jódu v těle, musíte konzumovat dostatek potravin obsahující jód. Mořské plody a ryby jsou nejdůležitějšími přírodními zdroji jódu. Odborníci doporučují, konzumovat alespoň ryby jednou týdně. Mimochodem, sladkovodní ryby obsahují také jód, ale ne v takovém množství jako mořské ryby.

Některé druhy řas a mořských řas obsahují ještě více jódu než se zdá. V některých zemích je zcela normální zařadit do jídelníčku mořské řasy a chaluhy, jako například v Japonsku nebo Francii. Hnědé řasy se často používají například jako koření k jídlu. U nás se vodní rostliny tolik v potravě neobjevují, krom sushi. Jódovaná kuchyňská sůl je součástí každé kuchyně, a je také levnou a dobrou volbou pro snadný příjem tohoto stopového prvku. Dá se zakoupit v každém supermarketu. 

Jaké všechny potraviny obsahují jód?

  • Treska
  • Mušle
  • Tuňák
  • Brokolice
  • Pražené arašídy
  • Špenát
  • Černý čaj
  • Vejce
  • Polotučné mléko

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This