Články

Melatonin: co to je, účinky a dávkování

5
(1)

Melatonin je hormon který je produkovaný především v noci. Hraje nezbytnou roli při regulování cyklů den/noc, abychom dobře spali. Jaké je doporučené dávkování? Jaká jsou riziko a vedlejší účinky, pokud máme příliš mnoho melatoninu v těle?

Jak funguje melatonin?

Co je to Melatonin?

Melatonin je hormon který reguluje chronobiologické rytmy v závislosti na denní době nebo v noci. Produkce melatoninu má vliv na náš spánek

Přispívá také ke správnému fungování našeho imunitního systému, spánku, naší chuti k jídlu a regulaci hladiny cukru v krvi.

Melatonin se především užívá při nespavosti.

Pomáhá při usínání a používá se v některých lécích a doplňcích stravy.

Na trhu můžeme najít 2 druhy melatoninu. Melatonin s okamžitým uvolňováním (běžná forma) a melatonin s prodlouženým uvolňováním. První forma pomáhá rychleji usnout a druhá pomáhá spíš k delšímu spánku.

Listy a kořeny mnoha rostlin obsahují velké množství melatoninu, včetně fenyklu, máku, koriandru a slunečnice. Tato antioxidační látky by měla za úkol chránit křehké zárodky těchto rostlin proti oxidačním účinkům UV záření, suchu a extrémním teplotám a toxinům.

Hledáte kvalitní doplněk stravy? Zkuste

BrainMax Natural Melatonin

Melatonin natural od BrainMax

Melatonin od značky BrainMax vám pomůže snížit hladinu kortizolu, zvýšit hladinu růstového hormonu a je i silný antioxidant. složení obsahuje extrakt ze šťávy višně (prunus cerasus).

Přibližná cena: 349 Kč

Přírodní melatonin

Melatonin se syntetizuje přes noc v mozku ze serotoninu.

Melatonin v doplňcích stravy

Melatonin existuje i ve formě potravinového doplňku. Používají se především jako podpora spánku.

Doplňky stravy by se měli konzumovat zhruba 2 až 3 hodiny před spánkem. Doporučené dávkování je 1 až 2 mg melatoninu. Více se nedoporučuje!

Nedostatek melatoninu

Protože melatonin není považován za základní živinu, nebyl stanoven žádný doporučený příjem, nedá se tedy mluvit o nedostatku. Vědci však zjistili, že lidé kteří mají určité zdravotní problémy mají nižší než normální/průměrnou hladinu melatoninu. Tak i lidé s kardiovaskulárním onemocněním mají nízkou hladinu melatoninu.

Vlastnosti melatoninu

Melatonin hraje v našem těle mnoho rolí:

  1. Reguluje náš cyklus přes den/noc. Produkce melatoninu „diktuje“ rytmus našeho mozku.
  2. Podporuje spánek. Večer produkce tohoto hormonu signalizuje mozku, že je čas spát.
  3. Má antioxidační vlastnosti: je spojencem proti rakovině a stárnutí.

Melatonin na spánek

Je hormon pro lepší spánek. Studie dokazují že melatonin v 60% pomáhá zlepšit kvalitu hlubokého spánku, nejvíce i v regenerační fázi.

Dávkování metaloninu

Dávka je 1 mg před spaním. Avšak pozor, nesmíte překročit denní dávkování 2 mg před spaním! Je vhodné užít tabletu melatoninu a postupem času dávku postupně zvyšovat, a uvidíte jaký bude mít efekt na vaše tělo.

Pro správné a přesnější dávkování si přečtěte příbalový leták zakoupeného doplňku.

Melatonin také najdete v potravinách: (brambory, rajčata, rýže atd..)

Kontraindikace

Melatonin se obecně nedoporučuje, pokud jste na něj alergičtí nebo na jakoukoliv látku, která je společně s tímto doplňkem stravy obsažena. Může to způsobit onemocnění jater nebo ledvin.

Opatrní musí být i ti, kteří trpí na autoimunitní onemocnění nebo i těhotné a kojící ženy.

Vedlejší účinky melatoninu

Léky a doplňky stravy mohou být v některých případech velmi nebezpečné.  Mezi negativními účinky se může objevit:

  1. Pokud trpíte vážným onemocnění (epilepsie, rakovina, Alzheimerova choroba atd.) musí probíhat doplnění melatoninu pod lékařským dohledem.
  2. Ačkoliv je melatonin z krátkodobého hlediska považován za bezpečný, účinky dlouhodobého užívání nejsou nijak známy (neobjevili se žádné závažné problémy atd.)
  3. Pokud užíváte doplňkem stravy, tak po ránu se můžete cítit unavení.
  4. Můžete trpět na: bolest hlavy, ospalost, závrať, zácpa a suchá ústa

Další vedlejší účinky melatoninu:

  1. Bolest hlavy
  2. Závratě
  3. Nevolnost
  4. Ospalost
  5. Deprse
  6. Mírný třes
  7. Úzkos
  8. Křeče
  9. Podrážděnost
  10. Snížení pozornosti
  11. Nízký krevní tlak

Pokud se některé případy vyskytnou, obraťte se na svého lékaře.

Ospalost → následující den po použití melatoninu je jedním z nejčastější a nejběžnějších vedlejších účinků.

Melatonin je hormon, který je produkován naším tělem a pomáhá udržovat a obnovovat správnou rovnováhu mezi spánkem a bděním. Pokud je hladina melatoninu nízká, mohou nastat situace nespavosti, časného probuzení nebo potíže s usínáním.

Vždy je dobré před užíváním melatoninu se poradit se svým lékařem ohledně doporučené dávky. Je důležité především nepřehánět doporučené dávkování. Melatonin se dá zakoupit bez lékařského předpisu v lékárně nebo obchodě s doplňky stravy.

Ano. Melatonin může být nebezpečný kvůli vedlejším účinkům. Vedlejší účinky se mohou objevit u lidí, kteří trpí onemocněním jater nebo ledvin a i u těhotných a kojících žen. Dejte si pozor, protože existuje i celá řada kontraindikací s některými léky.

Melatonin přispívá ke zkrácení doby, která je potřebná k usínání. Takže ano, melatonin dokáže pomoci k lepšímu a rychlému spánku.

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response