ČlánkyZdraví

Nedostatek vitamínu A: příznaky a příčiny

5
(2)

Vitamín A (retinol) patří mezi vitamíny, které jsou rozpustné v tucích. Jelikož se tento vitamín v těle ukládá, hrozí při jeho nadměrné konzumaci předávkování. Dostatečná dávka vitamínu A se dá lehce pokrýt z pestré a vyvážené stravy.

Co všechno může ovlivnit nedostatek vitamínu A v těle? Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu A? A které potraviny ho obsahují?

Nedostatek vitamínu A: příznaky a příčiny

Věděli jste, že nedostatek vitamínu A může vést k problémům se zrakem, nachlazením, růstem a dalším těžkým zdravotním potížím? Pojďme si v našem článku říct, jaké jsou příčiny, důsledky a jaké potraviny musíme začít konzumovat, aby jsme pokryli dostatečný denní příjem vitaminu A.

Kde koupit kvalitní doplňky stravy?

Co je to vitamín A?

Vitamín A patří spolu s vitamín D, E a K do kategorie vitamínů, které jsou rozpustné v tucích. Existuje však několik forem tohoto vitamínu:

  • Retinol
  • Kyselina retinová
  • Retynaldehyd

Stejně jako u všech dalších mikroživin, je velmi důležité přijímat správné množství vitamínu A, protože je velmi důležitý a také nezbytný pro naše zdraví. Jelikož se jedná o vitamín, který je rozpustný v tucích, může se začít hromadit v tucích při nadměrné konzumaci a to může zapříčinit i v některých případech vážná onemocnění.

Ještě si musíme říct, než začnete probírat nedostatek vitamínu A, k čemu vlastně tento vitamín slouží? A proč je tak nepostradatelný pro lidské tělo?

Vitamín A hraje v lidském těle důležitou roli.. pojďme se společně podívat, jaké jsou jeho hlavní role:

  • Podporuje zrak
  • Podporuje strukturu kostí
  • Podporuje zdravou pokožku
  • Podílí se na produkci pohlavních hormonů v těle
  • Chrání plíce před infekci
  • Nezbytný pro správný vývoj kostí

Vlastnosti vitamínu A jsou důležité pro udržování zdraví a správné funkci mnoha orgánů v těle. 

Další důležitou složku, kterou vitamín A obsahuje jsou Karotenoidy → ty jsou důležité především pro své antioxidační vlastnosti (chrání před oxidačním stresem).

Příznaky nedostatku vitamínu A

Vitamín A je především nezbytný pro správné vidění a zrak. Prvním příznakem tohoto vitamínu může být šeroslepost a nebo problémy s adaptací na světelné podměty. Dlouhodobý nedostatek může vést k suchým očím nebo tvorbě keratinových zbytků ve spojivkách.

Nedostatek vitamínu A může také způsobit opakující se onemocnění (nachlazení), suché vlasy, vývojové opoždění, kostní malformaci nebo suchou a vrásčitou pokožku na těle.

Další příznaky mohou souviset se smyslovými vjemy, jako je ztráta čichu, kornatění slinných žláz v ústech, nechutenství a únava. Při nedostatku tohoto vitamínu může dojít k anémii, bolesti kloubů, nedostatečnému vývoji varlat, neplodnosti a nebo u žen to může způsobit samovolný potrat.

Velké riziko nedostatku vitamínu A hraje především v těhotenství a během dětství. Během těhotenství může nedostatek vést k deformaci nenarozeného dítěte. Nejčastější příčiny jsou malformace sluchu, nebo problémy s vývojem varlat a močových cest. U dětí se také nejčastěji objevují poruchy během vývoje (především s růstem) a problémy s tvorbou zubů.

Problém také může nastat při nedostatku zvýšené riziko arteriosklerózy, tvorbě ledvinových kamenů a u mužů je riziko snížení produkce spermií. 

Hlavní důsledky nedostatku vitamínu A jsou:

  • Problém s nočním viděním
  • Změny barvy kůže
  • Změna funkce imunitního systému
  • Neplodnost
  • Deformace kostí

Příčiny

Nedostatek vitamínu A může nastat, pokud ve svém denním příjmu nemáte dostatečné množství pestré stravy, která „pokryje“ denní dávku tohoto vitamínu. A nebo se také může stát, že máte problémy se vstřebáváním.

Další příčinou může být cukrovka. Stejně jako zápal plic a mnoho dalších infekčních onemocnění dýchacích cest nebo ledvin.

Kromě toho, protože je vitamín A rozpustný v tucích, jeho špatná absorpce tuků může zapříčinit že se tento vitamín nemusí vstřebávat v těle správně. To může vést k jeho deficitu a zapříčinit mnoho zdravotních onemocnění.

Nejlepší dieta na Hubnutí

Potraviny bohaté na vitamín A

Vitamín A je rozpustný v tucích, který pochází především ze dvou zdrojů → rotinoidů a karotenoidů. Retinoidy se nacházejí v živočišných zdrojích jako jsou:

  • Játra
  • Vejce
  • Mléčné výrobky

Zatímco karotenoidy (beta-karoten) se nachází v rostlinných potravinách, jako je:

  • Mrkev
  • Žlutá zelenina

Mezi další potraviny, které jsou bohaté na tento vitamín patří:

  • Pampeliška
  • Česnek
  • Petržel
  • Hlávkový salát
  • Řeřicha
  • Špenát
  • Celer
  • Brokolice
  • Růžičková kapusta
  • Zelí

Jaké ovoce obsahuje dostatečné množství vitamínu A?

  • Mrkev
  • Meloun
  • Meruňky
  • Broskve
  • Tykev
  • Mango
  • Rajčata
  • Papája
  • Třešně
  • Meloun

Nadbytek vitamínu A

Nadbytek vitamínu A může mít v některých případech i toxický účinek, a může způsobit závažné poruchy jako jsou:

  • Nevolnost a zvracení
  • Závrať
  • Špatné vidění
  • Anémii
  • Způsobí bolest svalů a kloubů
  • Ztráta vlasů
  • Neurologické poruchy

Léčba

Léčba je založená na zvýšení příjmu potravin bohatých na tento vitamín a také na jeho perorální suplementaci, aby se snížilo riziko onemocnění. Je důležité, aby jedinec byl během léčby pod lékařským dozorem.

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 2

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Pin It on Pinterest

Share This