ČlánkyRecenze

Nedostatek vitamínu E – příznaky, léčba a účinky

5
(1)

Vitamín E je vitamín, který je rozpustný v tucích a hraje v našem těle velmi důležité roli, především tu antioxidační. Pomáhá chránit buňky před oxidativním stresem a můžeme ho přijímat pouze ve stravě. Nedostatek vitamínu E je velmi vzácný. Co vše může jeho nedostatek způsobit?

Nedostatek vitamínu E

Jakou má roli vitamín E?

Vitamín E je vitamín, který je rozpustný v tucích a hraje zásadní roli při ochraně membrán všech buněk v těle. Má velmi silnou antioxidační sílu protože pomáhá bojovat proti oxidačnímu stresu, volným radikálům a také chrání buňky před stárnutím. Tento vitamín se nachází ve velké míře hlavně v potravinách které jsou bohaté na tuky.

Pomáhá snížit riziko některých druhů rakovin, včetně tlustého střeva, prsou a nebo prostaty. V některých případe, suplementace doplňků stravy ve formě vitamínu E pomáhá snížit riziko šedého zákalu u starších lidí a také pomáhá jako prevence proti kardiovaskulárnímu onemocnění. Nedostatek vitamínu E se především objevu u předčasně narozených dětí.

BrainMarket logo

Kde koupit doplněk stravy Vitamínu E?

Nedostatek vitamínu E

Nedostatek vitamínu E je velmi vzácný. Ve většině případů je nedostatek spojován s onemocnění, které způsobuje poruchy vstřebávání tuků jako je pankreatitida, celiakie nebo cystická fibróza. Nedostatek může také způsobit genetická onemocnění nebo chronická onemocnění střev. Pokud vás lékař pošle na vyšetření krevního testu, aby zjistil jeho nedostatek, doporučí vám doplněk stravy s vitamínem E. Lékaři však nedoporučují samo od sebe začít s konzumaci tohoto vitamínu, protože to může vést k nerovnováze s ostatními antioxidanty v lidském těle.

Co může nedostatek vitamínu E způsobit?

  • Ztráta svalové síly
  • Problémy s chůzi
  • Potíže s fyzickými aktivitami
  • Menstruační potíže
  • Zvýšený výskyt infekce
  • Kardiovaskulární onemocnění
  • Problémy se zrakem
  • Zvýšení antioxidačního stresu
  • Nevolnost

Vitamín E v potravinách

Vitamín E můžeme najít v mnoha potravinách, které běžně konzumujeme. Můžeme ho najít především v ořechách, semenech, rostlinných olejů a také v listové zelené zelenině.

Tento vitamín je obsažen především v tučných potravinách:

  • Rostlinné oleje: olej z pšeničných klíčků a slunečnicový olej
  • Ořechy: arašídy, vlašské ořechy, mandle a lískové ořechy
  • Semena: slunečnicová semena
  • Zelená zelenina: brokolice a špenát 
  • Vaječný žloutek
  • Máslo
  • Arašídy pražené na oleji
  • Vybrané cereálie

Ovoce a zelenina je druhým hlavním zdrojem tohoto vitamínu. Jejich hladina není vysoká. ale nutriční hodnoty obsahují 12 až 20 % příjmu z potravy.

Můžete také zakoupit vitamín E ve formě doplňků stravy. Je vhodný především pro sportovce, kuřáky, osoby které trpí na chronické záněty a nebo lidé s autoimunitním onemocněním. Před zakoupením doplňků stravy vám doporučujeme se poradit se svým ošetřujícím lékařem.

Nejčastější otázky

Vitamín E je živina, která je velmi důležitá pro náš zrak, reprodukci a zdraví naší krve, mozku a kůže. Má také skvělé antioxidační vlastnosti.

Avokádo obsahuje velkou dávkou vitamínu E. Dále je skvělým zdrojem mango a kiwi. Všechny tyto 3 ovoce patří k nejlepším zdrojům vitamínu E.

Nejlepším způsobem, jak dosáhnout denní potřeby vitamínu E, je jíst potraviny bohaté na vitamín E. Můžete je najít především v potravinách: rostlinné oleje ( pšeničné klíčky, slunečnice, sójový olej, kukuřičný olej), ořechy (mandle, arašídy a lískové oříšky).

Vitamín E má silné antioxidační vlastnosti, které pomáhají při snižování poškození pokožky UV zářením. Vitamín E aplikovaný lokálně může pomoci vyživovat a chránit vaší pokožku před poškozením volnými radikály.

Důvěryhodné zdroje:

[1] msdmanuals.com: Vitamin E Deficiency

[2] medicalnewstoday.com: Vitamin E Deficiency

[3] healthline.com: What are the symptoms of low vitamin E?

Nedostatek vitamínu E

Publikováno 31.5.2022

Kategorie: hubnutí, výživa, recenze

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This