ČlánkyRecenze

TOP 10: nejlepší veganské a rostlinné proteiny – recenze a srovnání

5
(4)

Veganský rostlinný protein se vyrábí sušením a lisováním rostlin, jako je například hnědá rýže, sójové boby, konopí a nebo hrách. Protein se nachází v celém našem těle → kostech, kůži, svalech a dá se říci že v každé části těla nebo tkáně. Pojďme se podívat na nejlepší veganské proteiny na trhu a na co si dát pozor při výběru.

Veganské a rostlinné proteiny

Co je veganský rostlinný protein?

Veganský protein je ten, jehož složení obsahuje především rostlinné potraviny jako je sója, pohanka, konopí, hrách a mnoho dalšího.

Jak již název napovídá, rostlinný protein pochází z rostlinného zdroje, ty jsou však velmi často rozmanité.

Zdroje rostlinných bílkovin obsahují Vitamín B, stopové prvky, antioxidanty a minerály.

Lépe řečeno, rostlinný protein je protein, který je získaný z rostliny nebo jakéhokoliv rostlinného/živočišného prvku.

Ve velkém případě veganský protein konzumují především vegani a vegetariáni, protože v jejich jídelníčku nenajdete žádné produkty živočišného původu. V dnešní době o veganskou stravu má zájem čím dál více lidí z ekologických, etnických a nutričních důvodu. Dnes můžete v obchodech najít čím dál více produktů které jsou vhodné pro vegany. 

Ve veganské stravě můžeme najít především sóju, která je konzumována kvůli vysokému obsahu bílkovin. Sója je luštěnina, která obsahuje nejvíce bílkovin a naopak nejméně sacharidů. (zhruba 35 gramů bílkovin na každých 100 gramů sóji).

Rostlinné prášky před několika lety měly pověst odporné chuti… To už je dnes ale minulostí.

Proč konzumovat veganské rostlinné proteiny?

Pro naše tělo jsou rostlinné proteiny snadno stravitelné, protože obsah proteinu je bohatý na vlákninu a trávicí enzymy. 

Složení tolik nezatěžuje ledviny a játra.

Obsahuje obvykle nižší koncentraci toxinů. To je velmi důležité pro sportovce v odpočinkové a nebo detoxikační fázi.

Je vhodný pro osoby s alergií na mléčné výrobky.

Výrobní proces je šetrnější k přírodě.

Druhy rostlinných proteinů

Jaké jsou nejlepší druhy rostlinných proteinů?

  1. Protein z hnědé rýže → obsahuje vysoký komplex aminokyselin
  2. Hrachový protein → přírodní zdroj s vysokým obsahem čistého proteinu s vysokým aminokyselinovým složením. Obsahuje 80 % bílkovin na 100 g.
  3. Konopný protein → Neobsahuje žádné alergeny a má vysokou koncentraci přírodního zinku, omega 3 a omega 6 v každé porci. Pochází ze stejné rostliny jako konopí, ale nemusíte se bát, obsahuje totiž žádné zakázané látky.
  4. Sójový protein → Obsahuje 9 esenciálních aminokyselin a má vysoký obsah bílkovin v každé porci.

Rostlinné bílkoviny jsou dostupné v každé rostlinné potravě v různém množství. Například ořechy, semena a luštěniny mají vysoký obsah bílkovin, zatímco na druhou stranu ovoce a zelenina obsahují mnohem méně bílkovin.

Jak konzumovat rostlinné bílkoviny?

Zeleninu, která je bohatá na kvalitní bílkoviny lze konzumovat každý den. Tyto zdroje bílkovin nejsou jen pro vegany a vegetariány. Doporučuje se však, aby každý dospělý jedinec kombinoval konzumaci rostlinných a živočišných bílkovin půl na půl, kvůli využití nutričních hodnot a vitamínů. 

Rostlinné bílkoviny lze konzumovat pro nabrání svalové hmoty, tak i v hubnoucí fázi. Aby však tento efekt byl co nejlepší a měl největší účinek, je dobré  bílkoviny konzumovat po tréninku, při jídle a nebo ráno ke snídani.

Samozřejmě se dá protein také konzumovat během jídla, jako skvělá svačinka a nebo také před spaním. 

Potraviny bohaté na rostlinné bílkoviny obsahují aminokyseliny, které jsou nezbytné pro naše tělo. 

Víte že ve spirulině najdeme nejvyšší obsah rostlinných bílkovin? 65 g na jednu porci 100 g.

Vedlejší účinky veganských proteinů

Veganské proteiny jsou především známe proto, že jsou tělem hůře stravitelné. Tím pádem jim dává vyšší hodnotu termogeneze než izolované a hydrolyzované proteiny. 

Jaké jsou důvody proč nekonzumovat veganské protein? Většina proteinů obsahuje sóju, lepek a lecitin → to znamená že konzumace není vhodná pro diabetiky a osoby s nesnášenlivostí lepku.

Cena veganského proteinu bývá obvykle vyšší než cena syrovátkového proteinu.

Veganská strava: jsou důležité vitamínové doplňky?

Lidé, kteří dodržují veganskou stravu, by měli užívat doplňky stravy vitamínu B12, protože nezískávají potřebné množství vitamínu z jejich stravy. V některých případech se doporučuje také užívat doplněk stravy železa a vápníku. Doporučujeme vám, poradit se svým ošetřujícím lékařem.

Jaké jsou výhody konzumace veganského proteinu?

Veganský protein má vysoký obsah bílkovin a nízký obsah sacharidů. Je tvořen 100 % přírodní směsí! Navíc složení obsahuje žádná umělá sladidla, rafinované cukry a je bohatý na enzymy, minerály a vlákninu.

Potraviny, které mohou nahradit maso:

Mezi potraviny, které dokážou nahradit maso patřé:

  • Špenát → obsahuje bílkoviny, vitamín A, vitamín C, vitamín K, zinek, kyselinu listovou, fosfor, hořčík, měď, draslík, vitamín B6 a thiamin.
  • Cizrna → vláknina, železo, fosfor, mangan, draslík a bílkoviny
  • Avokádo → bílkoviny, vitamín E, vitamín C, vitamín K a vitamín B6, kyselinu listovou, hořčík, draslík a kyselinu pantotenovou.
  • Fazole, zelenina a čočka → vitamín bohaté na antioxidanty, fosfor, mangan, vitamíny, hořčík, železo, fosfor a neobsahují žádný cholesterol a nasycené tuky.
  • Brokolice → vápník, vitamín C, vitamín B a vlákninu.
  • Cizrna → vláknina, bílkoviny, fosfor, draslík, mangan a železo.
  • Ořechové a mandlové mléko → jedná se o rostlinná mléka bez laktózy se všemi vlastnostmi ořechů které mají vynikající chuť.

Kolik bílkovin naše tělo potřebuje?

Na tuto otázku není zrovna lehká odpověď. Počet bílkovin, kolik by měl za den člověk sníst závisí na mnoha faktorech jako je váha, velikost těla a jaký sport nebo fyzickou aktivitu provozujete.

Nadměrná konzumace bílkovin může akorát našemu tělu uškodit, proto je dobré si vypočítat například podle kalorických tabulek, kolik proteinu vaše tělo může přijmout a nebo navštívit odborného výživového poradce.

Pokud vaše tělo trpí na nedostatek příjmu bílkovin, tak můžete trpět únavou a nebo špatnou regulaci krevního cukru. 

Důvěryhodné zdroje

[1] Wikipedia CZ: Bílkovina

[2] Healthline.com: The 18 Best Protein Sources for Vegans and Vegetarians

[3] vrg.org: Protein in the Vegan Diet

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 4

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response