BeautyČlánky

Vitamín C při kojení: jaké jsou výhody?

5
(1)

Mnoho lékařů radí, aby matky během kojení jedly pestrou stravu s vysokým obsahem vitamínu C. Vitamín C (kyselina askorbová) je vitamín rozpustný ve vodě, a největší zastoupení má v ovoci nebo zelenině. Jedná se o důležitý antioxidant, chrání zdravé buňky, napomáhá hojení ran a mnoho další věcí o kterých si zde řekneme. Jaký má vliv vitamín C při kojení?

Vitamín C při kojení: jaké jsou výhody?

Vitamín C při kojení

Jelikož si naše tělo tento vitamín nedokáže vyrobit samo, měl by být doplňován vyváženou stravou nebo doplňky stravy.

Doporučený denní příjem vitamínu C u těhotných a kojících žen je 120 mg. Pokud však matka jí vyváženou stravu, určitě bude mít dostatečné množství vitamínu C v mateřském mléce. 

Pokud vás zajímá vše o vitamínu C při kojení nebo jak udržet hladinu vitamínu C v mateřském mléce tak si určitě přečtěte tento příspěvek. 

Výhody vitamínu C při kojení

Vitamín C je základní a velmi důležitá makroživina, která napomáhá správnému fungování těla. Zde vám uvedeme možné výhody užívání vitamínu C během kojení:

  • Vitamín C je kofaktorem několika enzymů, které jsou zapojeny do biosyntézy kolagenu, karnitinu a neurotransmiterů. Tím chceme říct, že napomáhá růstu kostí a zubů. 
  • Pomáhá stimulovat tvorbu kolagenu → jedná se o protein který se nachází v cévách, chrupavce, šlachách a vazech.
  • Kyselina askorbová pomáhá tělu absorbovat železo.
  • Díky antioxidačním vlastnostem pomáhá snižovat počet volných radikálů v těle, a díky tomu snižuje riziko rakoviny.
  • Vitamín C napomáhá při rychlejším hojení ran a také obnově tkáně.
  • Posiluje imunitní systém a pomáhá bojovat s infekcemi.
  • Může se u žen objevit mastitida (zánět prsu). Studie totiž dokázaly, že výskyt mastitidy byl vyšší u matek, které měly nedostatek vitamínu C. 
  • Výzkum dokázal, že strava bohatá na přírodní zdroje vitamínu C během kojení může snížit riziko atopických onemocnění, jako je ekzém, astma nebo alergie u kojenců.

Dávkování a zdroje vitamínu C

Jestli jste těhotná nebo kojící matka, možná budete muset zkontrolovat svou hladinu vitamínu C v krvi a ujistit se, že ve vašem těle je optimální hladina. 

Pro matky do 18 let se doporučuje zhruba 115 mg/den a pro matky nad 18 let se doporučuje 120mg/den.

Nejlepší zdroj vitamínu C

Čerstvé ovoce a zelenina jsou nejlepšími zdroji vitamínu C. Některé z potravin bohatých na vitamín C jsou:

  • Citrusové plody
  • Brokolice
  • Meloun
  • Brambory
  • Paprika
  • Rajčata
  • Kiwi
  • Květák
  • Zelí
  • Jahody
  • Růžičková kapusta

Nedostatek vitamínu C

Co může způsobit nízká hladina nebo nedostatek vitamínu C:

  • Kurděje
  • Skvrny na kůži
  • Krvácení a otoky
  • Vypadávání vlasů
  • Špatné hojení ran
  • Únava
  • Nevolnost
  • Anémie

Můžete užívat doplňky stravy s vitamínem C při kojení?

Průměrná koncentrace vitamínu C v mateřském mléce je 50-90 mg/l u dobře živené matky, která konzumuje dostatečně velké množství vitamínu C ve stravě. 

Maminky které kouří, však mají nižší hladinu vitamínu C v mléce. 

Pokud však kojíte a máte diagnostikovanou nízkou hladinu vitamínu C, poraďte se s lékařem o některých doplňcích stravy. Nikdy si jej nekupujte bez souhlasu lékaře!

Vitamín c při kojení

Vedlejší účinky vysoké dávky vitamínu C

Užívání nadměrné dávky vitamínu C, než se doporučuje může mít některé z těchto nežádoucích účinků:

  • Poškození tkání
  • Ledvinové kameny
  • Nevolnost
  • Průjem
  • Pálení žáhy
  • Zvracení

Konzumace vitamínu C při kojení se doporučuje, protože vyživuje nejen vás, ale i vaše dítě. Vitamín může pomoci zajistit silnější kosti a zuby, rychlejší hojení ran a má mnoho dalších účinků.

Vyvážená strava vám poskytne dostatek vitamínu C, který si vaše tělo potřebuje. Pokud si však všimnete některých vedlejších účinků, je možné, že se u vás vyskytuje nedostatek vitamínu C.

V tomto případě vám doporučujeme se poradit se svým ošetřujícím lékařem.

Dostávají děti vitamín C prostřednictvím mateřského mléka?

Ano. Vitamín C je předáván dětem prostřednictvím mateřského mléka jejich matky. Napomáhá přiměřenému růstu a vývoji jejich kostí a svalů.

Může snížit kouření množství vitamínu C v mateřském mléce?

Ano, studie dokázaly, že kouření může ovlivnit hladinu vitamínu C a antioxidantů v mateřském mléce.

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response