Články

Vápník – důležitý minerál pro zdravé zuby a kosti

0
(0)

Vápník (Ca – calcium) je nejhojnějším minerálem v našem těle. Více jak 98% vápníku v těle j v naších kostech a zubech. Zbývající 1% se nachází v krvi a tkáni.

Podstatná většina vápníku v těle se ukládá v zubech a kostech v kombinací s fosfátem. Zbývající 1 % vápníku se rozpustí v těle a velká část se vytvoří v Ionty. V těle se tyto elektricky nabité částice nazývají elektrolyty, ty však nejsou distribuovány rovnoměrně po celém těle.

Rozpuštěný vápník se nachází především v tekutinách mimo buňky. Procesy způsobují pohyb vápníku napříč buněčnými membránami které mají za následek svalovou kontrakci, přenos nervových pohybů a další chemické reakce. Buňky poté používají energii k obnovení rovnováhy vápníku mezi vnitřní a vnější částí buněčné membrány, aby se tento proces mohl stále opakovat.

TOP 1. místo

Swanson Calcium Citrate (Vápník citrát)

Calcium citrate od Swansonu

Vápník neboli citrát vápenatý patří k nejvstřebatelnějšímu bio hořčíku na trhu. Jedna kapsle obsahuje 200mg.

 

Přibližná cena: 199 Kč

2. místo

NOW Calcium Citrate Pure Powder (Čistý vápník)

Calcium citrate pure Powder

Calcium citráte patří k nejvíce rozpustnému vápníku na trhu. Vápník totiž obsahuje kyselinu citronovou pro lepší vstřebatelnost.

Přibližná cena: 299 Kč

3. místo

NOW Calcium & Magnesium s vitamínem D33 a Zinkem

Calcium a magneisum softgels NOW

Doplněk stravy obsahuje vápník + hořčík s vitamínem D3 a zinkem. Díky tomu má výbornou směs esenciálních minerálů.

Přibližná cena: 419 Kč

Obsah článku:

Pokud v našem těle je přebytečný vápník, osteoblasty ukládají vápník do kostí. Na druhou stranu pokud je málo vápníku v krvi osteoblasty rozpouští vápník z našich kostí a přesunují se do krve. V naších kostech můžeme najít příštítná tělíska, která jsou extrémně citlivá na hladinu vápníku v krvi.

Lidé všech věkových kategorií by si měli dát pozor aby měli dostatek vápníku. Především děti v dospívání aby měli hustější a silnější kosti v těle.



V jakých potravinách najdu vápník?

Především v mléčných výrobcích – mléko, jogurty, sýr jsou hlavním zdrojem vápníku. Dalším zdrojem jsou nízkotučné mléčné výrobky, jako odstředěné mléko nebo sýr se snížením obsahem tuku obsahují přibližně stejné množství vápníku jako plnotučné výrobky.

Vápník můžeme také najít v konzervovaných rybách s kostmi, zelená listová zelenina a tofu.

Potraviny které jsou obohaceny vápníkem a konzumujeme je skoro denně: pomerančový džus, snídaňové cereálie, instantní nápoje a chléb.

Sepsali jsme pro vás seznam potraviny, kde můžete najít nejvíce vápníku:

  • Mléko
  • Jogurt
  • Ovocný jogurt
  • Sýr čedar
  • Sýr mozzarella
  • Sardinky s kostmi
  • Losos s kostmi
  • Tofu – musí být vyrobeno se síranu vápenatého
  • Bílé fazole
  • Vařený špenát
  • Celozrnný chléb
  • Pomerančový džus
  • Cereálie
  • Chia semínka
  • Mořské ryby

 

Calcium

Pomocí stravy je možné do našeho těla dostat vápník, ale někteří jedinci mohou mít problém získat dostatek vápníku z běžné stravy. A poté je vhodné sáhnout a doplňcích stravy.

Lidé kteří mohou mít problém jsou například vegani, které nekonzumují žádné mléčné výrobky, lidé kteří mají tendenci se vyhýbat mléku nebo i také těhotné ženy.

Doplňky vápníku jsou však volně dostupné na trhu. Nejčastěji se s ním můžete sejít v šumivých tabletách ( především vápník uhličitan) je nejběžnějším doplňkem.

Některé doplňky také obsahují vitamín D protože pomáhá tělu lépe zpracovat a vstřebávat vápník.



Co když mám nedostatek vápníku?

Pokud by jste měli velký nedostatek vápníku, může dojít k problému s ledvinami. Mezi tyto jedince patří vegani, ženy v menopauze a lidé kteří jsou alergičtí na laktózu.

Nejčastější příznaky nedostatku jsou: svalové křeče, letargie, křeče, abnormální srdeční rytmus a tep nebo brnění v prstech. Avšak tyto příznaky mohou být způsobeny dalšími nemocemi.

Nedostatek vápníku je velmi těžké objevit na krevních testech, protože vápník je odebírán z kostí, aby udržel hladinu vápníku v krvi. Kosti pak budou méně husté, slabší a může docházet k častějším zlomeninám, to můžeme nazývat osteoporóza která se objevuje především u starších lidí kteří při sebemenším úrazu mají zlomeniny.



A co když mám přebytek vápníku?

Pokud trpíte přebytkem vápníku tak máte hyperkalemie. Ve velkém případě se spojuje se špatnou funkcí ledvin, popřípadě nádorového onemocnění.

Od vysoké hladiny se také objevují další problémy se vstřebáváním minerálů kterými jsou: železo, zinek, fosfor, hořčík.

Za příčinou může být také až velký dostatek vitamínu D.


Dávkování

Vápník se měří v mg, a pro každou věkovou skupinu se doporučuje různé dávkování.

  • Novorozenci – 6 měsíců: 210mg
  • Děti 7-12 měsíců: 270 mg
  • Děti 1-3 let: 500 mg
  • Děti 4-8 let: 800 mg
  • 14-18 let: 300mg
  • Dospělí 19-50 let: 1000 mg
  • Dospělí nad 50 let: 1200 mg
  • Těhotné ženy do 18 let: 1300 mg
  • Těhotné ženy starší 18 let: 1000 mg
  • Kojící ženy: 1330 mg


Vápník je nepostradatelný pro:

  • Udržování silných kostí a zubů
  • Svalová kontrakce
  • Uvolnění cév
  • Regulace rovnováhy tekutin v těl

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 0 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 0

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

1 Comment

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This