ČlánkyHubnutí

Bezlepková dieta: vše co potřebujete vědět

5
(1)

Celozrnný chléb, bagety a rohlíky ve všech kombinacích → Češi totiž miluji svou rozmanitost v pečivu, jako nikdo jiný. Dokážete si ale představit ,život bez obilných produktů? Pro lidi s nesnášenlivostí lepku je to součástí běžného každodenního života. Co se ale skrývá za pojmem lepek? A proč se bez něj někteří z nás musí obejít? Dali jsme pro vás dohromady ty nejdůležitější informace a sepsali, jak byste se měli vypořádat s dietou bez lepku.

Co je to lepek?

Lepek je známý také pod názvem gluten nebo gluten protein. Název ve skutečnosti napovídá, že lepek je složen výhradně z jedné molekuly bílkovin, což není úplně tak správně. Lepek je ve skutečnosti celá proteinová směs. Ten je obsažen v mnoha obilných zrnech. Ve vysokých koncentracích se vyskytuje v pšenici, těsně za špaldou a žitem. Lepek se však v upravené podobě vyskytuje i jiném druhů obilí, jako je oves a špalda.

Když už jsme u toho názvu, slovo lepek je podobné slovu glutamát, proto někdy může působit dojem že se jedná o příbuzné látky. Ve skutečnosti z nutričního hlediska nemá lepek ani glutamát nic společného. Lepek je přírodní protein, který se nachází například v cereáliích. Glutamát je sůl kyseliny glutamové, který se používá především jako zvýrazňovač chuti do koření a hotových jídel.

Ale zase zpátky k lepku. Z čeho se lepek podrobně skládá? Lepek se skládá z proteinových molekul známých jako gluteliny a promaliny. Abychom to ještě trochu zkomplikovali, prolamin je souhrnný název pro gliadin a glutenin (dva specifické typy bílkovin).

Onemocnění z lepku a pšenice

Jaké může mít na svědomí onemocnění lepek nebo pšenice? Mezi hlavní patří:

Celiakie

Lidé s nesnášenlivostí lepku trpí celiakií. Onemocnění je dědičné a provází pacienta celým životem již od začátku, kdy se tato nemoc objeví. Váš imunitní systém reaguje extrémně citlivě i na nejmenší množství lepku → přesněji řečeno, řetězců aminokyselin v něm obsažených. Špatný imunitní systém lidského těla může způsobit trvalý zánět tenkého střeva. Z tohoto důvodu může člověk trpět zažívacími potížemi. Výsledkem je, že tenké střevo není schopno vytáhnout z potraviny ty nejdůležitější živiny. Pacienti proto trpí dalšími často těžko specifikovatelnými symptomy. Závažnost příznaků závisí na závažnosti onemocnění.

Mezi nejčastější typické problémy patří:

  • Průjem a plynatost
  • Bolesti břicha
  • Zácpa a nadýmání
  • Zvracení
  • Vyčerpání
  • Hubnutí a nadýmání

Celiakii lze léčit pouze celoživotní konzumací bezlepkovou dietou, a proto vede k zásadní změně stravovacích návyku a životního stylu. Odhaduje se, že tímto onemocněním trpí jedno procento populace.

Alergie na pšenici

Jak název nemoci napovídá, tato nemoc funguje na principu alergických reakcí na pšeničné produkty. Mohou reagovat nejen na lepek, které různé potravinové produkty obsahuje, ale i na další bílkovinové složky pšenice. Příznaky jsou mnohem mírnější než u pacientů s celiakií. Kůže a dýchací cesty jsou zvláště postiženy bezprostředně po jídle. Příznaky se pohybují od mírného svědění, otoku až po dušnost a zažívací potíže. Aby se toto onemocnění zmírnilo, nemusí se postižení nutně obejít bez všech důležitých potravin, které obsahují lepek.

Citlivost na lepek a pšenici

Pokud je i přes příznaky vyloučena celiakie a alergie na lepek, pravděpodobně se jedná o citlivost na pšenici nebo lepek. V České republice je takto citlivých lidí odhadem pět až sedm procent populace. Nejedná se o alergii, ale pravděpodobně o mírnější přehnanou reakci organismu. Bohužel ale příčina není doposud objasněna. Lidé také trpí zažívacími potíže, ale také nespecifickými příznaky, jako je bolest hlavy a problémy s kostmi. Pokud trpíte těmito nemocemi, měli byste se vyhýbat potravinám, které obsahují lepek.

Seznam lepkových jídel:

Každý kdo má problémy s potravinami obsahující lepek, by se měly vyhýbat těmto druhům obilovin:

  • Pšenice, žito, ječmen
  • Nezralá špalda a obyčejná špalda
  • Oves
  • Pšenice

V bezlepkové dietě se nedoporučuje jíst výrobky obsahující:

  • Mouky
  • Pšenice
  • Kuskus
  • Bulgur
  • Škrob
  • Vločky
  • Těstoviny
  • Strouhanka

Bez výjimky se vyhýbejte následujícím produktům:

  • Chléb
  • Rohlík
  • Bageta
  • Koláč
  • Dort
  • Sladké pečivo
  • Ryby
  • Těstoviny
  • Knedlíky
  • Zmrzlina
  • Sladké nápoje
  • Pivo
  • Sušenky
  • Chipsy
  • Granola

Kromě potravin, které lepek evidentně obsahují, jako je pečivo, obalované výrobky nebo těstoviny se často lepek skrývá také v bezpočtu dalších výrobků. Patří mezi ně především vysoce zpracované potraviny, jako jsou sladkosti, hotové omáčky a sýrové výrobky. V potravinářském průmyslu se přirozeně do bezlepkových výrobků přidávají „aditiva“, které obsahují lepek.

Lepek se může skrývat i v koření a kořenících směsích. Z tohoto důvodu by měl být seznam složek vždy kontrolován, zejména u zpracovaných potravin.

Existují bezlepkové doplňky stravy?

Odvětví sportovní výživy je tak rozmanitá a aktuální, že zle koupit na trhu celou řadu bezlepkových produktů.

5 tipů na bezlepkovou dietu

Pokud trpíte citlivostí na lepek, měli byste vědět o zákeřných pastích. Následující tipy vám pomohou v každodenním životě s bezlepkovou dietou.

  1. Při nákupu si dejte pozor na bezlepkový symbol.
  2. Při nákupu v supermarketu dávejte dobrý pozor na etiketu a seznam surovin, protože lepek bývá obsažen v mnoha surovinách a nemusí být vždy na první pohled rozpoznatelný.
  3. Dejte si pozor na to, co pijete protože mnoho nápojů obsahuje lepek. Ochucený čaj a káva, stejně jako limonády mohou také obsahovat lepek. Pozor byste si měli dávat i na alkoholické nápoje. Pivo není bezlepkové, ani cider nebo víno.
  4. Lepek lze nález taky v některých hygienických a kosmetických přípravcích.
  5. Vyhledejte si na internetu lahodné bezlepkové recepty, které lze připravit rychle v každodenním životě.

Co je to bezlepkový chléb?

I když je chléb nebo pečivo vyrobeno z bezlepkové mouky, v žádném případě není samo o sobě bezlepkové. Vzhledem k tomu, že i nejmenší množství lepku je velmi škodlivé pro lidi s celiakií, existují pro to přísná pravidla. Výrobky označené jako bezlepkové musí být vždy vyráběny a skladovány odděleně od výrobků obsahující lepek. Jedině tak zjistíte, že se lepek nepřenese.

V mnoha bio obchodech je dnes možné koupit čerstvý bezlepkový chléb. A to ve všech možných variantách! Kromě kukuřičné a rýžové mouky existuje i bezlepkový ovesných chléb. Samozřejmě si můžete zakoupit i vhodné směsi na pečení a upéct si také chléb doma.

Jak vysoký obsah lepku je ve špaldové mouce?

Špalda je zrno rodu pšenice → obsahuje také lepek. Každý druh obilí má však své vlastní složení lepkových bílkovin. Pokud však máte celiakii, špaldě se musíte vyhnout. Obsahuje dokonce více lepku než pšeničná mouka.

Lidé s nesnášenlivostí lepku však často uvádějí, že špaldu snášejí lépe. Jednak za to může složení a obsah lepku. Existují však také nové předpoklady, že tyto intolerance nejsou způsobeny lepkem jako takovým.

Doporučené články na čtení:

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

3 Comments

Leave a Response