Články

Jaké potraviny obsahuje vitamín D?

5
(2)

Co je vitamín D?

Čím doplnit vitamín D? To je otázka mnohých z nás, pokusíme se vám zodpovědět na tuhle otázku co nejlépe!

Vitamínu D se dá také říct „sluneční hormon“. Tento vitamín který je rozpustný v tucích má jednu vlastnost, kterou nemají ostatní vitamíny: tělo si ho dokáže vyrobit samo. Má to ale jeden háček, vitamín si můžete vyrobit pokud se na vaší pokožku dostane dostatečné množství slunečního záření ve formě UV záření.

Vitamín D3 a vitamín D2

Kalcitriol je aktivní forma vitamínu D. Vitamín D je obecný termín pro různé sloučeniny. Vitamín D3 a vitamín D2 patří k nejznámějším sloučeninám. Ještě bych měl zmínit, že vitamín D2 se nachází v rostlinných tucích.

Výhoda vitamínu D3 spočívá v tom, že může být přeměněn přímo do aktivní a zásobní formy našeho těla. Oproti tomu, vitamín D2 musí být nejdříve přeměněn na vitamín D3 než se stane účinným.

Pokud začíná podzim nebo zima a vy se cítíte nemocní nebo unaveni, může to být způsobeno nedostatek vitamínu D. Kvůli nedostatku slunečního záření vaše tělo může mít problém syntetizovat dostatek vitamínu D. Je proto velice důležité mít dostatečný příjem vitamínu D během chladnějšího období. Vitamín D také můžete zakoupit jako doplněk stravy.

Tento vitamín je zodpovědný za velké množství funkcí v našem těle, především je důležitý pro vaší fyzickou a duševní pohodu.

Denní dávka vitamínu D

Jak dávkovat vitamín D? Tato otázka je velmi důležitá.

Doporučená denní dávka vitamínu D je 5 µg/den. Například denní dávku můžete najít ve 100g tuňáka.

Denní příjem vitamínu D je pokryto slunečním zářením, které může tvořit až 80-90% (nazývá se taky endogenní syntéza).

Pouze 10 až 20 % vašeho příjmu může být z konzumace potravin. Toto nízké procento je způsobeno především tím, že málo potravin obsahuje vysokou dávku vitamínu D. Jaké potraviny to obsahují si řekneme zde v článku.

Pokud vám můžeme doporučit doplněk stravy vitamínu D, zkuste některý z těchto obchodů:

Jaké potraviny obsahují vitamín D?

  • Sleď – 26,35 ug
  • Pstruh – 22,00 ug
  • Losos – 16,30 ug
  • Sardinka – 10,78 ug
  • Ústřice – 8,00ug
  • Tuňák – 4,54 ug
  • Rozpuštěný sýr – 3,13 ug
  • Houby – 3,10 ug
  • Vejce – 2,93 ug

Sleď

Pstruh

Losos


Sardinka

Sardinka

Ústřice

Tuňák

Sýr

Houby

Vejce

Jaká je role vitamínu D?

Jaké má účinky na naše zdraví? Zde máte menší souhrn.

  • Udržuje normální hladinu vápníku v krvi
  • Udržuje normální svalové funkce

Na co je dobrý vitamín D?

Vitamín D napomáhá regulovat vápník a fosfát v našem těle. Tyto živiny jsou nezbytné pro udržování zdravých zubů, kostí a svalů. Pokud trpíte nedostatkem vitamínu D, může se u vás objevit zdravotní problémy jako například: křivice, deformace kostí a bolestí kloubů a kostí.

Jak dávkovat vitamín D?

Jaká je doporučená denní dávka vitamínu D? Dávkování záleží na věku každého jedince. Avšak tento vitamín je snad jeden z „nejjednodušších“ na příjem tohoto vitamínu. A proč? Protože se dá lehce získat ze sluníčka a nebo z potravin. U těhotných a kojících žen je dávkování různé, doporučujeme se poradit se svým lékařem.

Kdy brát vitamín D?

Pokud konzumuje doplněk stravy vitamínu D, je nutné si přečíst příbalový leták a řídit se podle něj! Popořípadě se poradit se svým doktorem.

Nedostatek vitamínu D

  • Únava
  • Ztráta chuti k jídlu
  • Úzkost
  • Svalové křeče
  • Potíže se spánkem

Publikováno: 24.11.2021

Ketegorie: Hubnutí, KetoMix, Chia Shake

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 2

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

2 Comments

Leave a Response