Články

Co je to cizrna?

0
(0)

Cizrna je luštěnina, která se běžně konzumuje především v oblastech Středozemního moře a postupem času se rozšířila do celého světa. Cizrna má mnoho využití, používá se například jako ingredience humusu a falafelu.

Co je to cizrna

Charakteristika cizrny:

– Vynikající zdroj rostlinných bílkovin
– Bohatá na vlákninu
– Podporuje střevní zažívání
– Pomáhá zvyšovat účinek sytosti
– Napomáhá kardiovaskulárnímu zdraví

Výživové a kalorické hodnoty cizrny:

Kalorie: 147
Proteiny: 8,31 g
Sacharidy: 17,7 g
Lipidy: 3 g
Vláknina: 8,2 g

Výhody cizrny

Cizrna je velmi populární pro své zdravotní výhody. Kromě podpory sytosti a střevního průchodu je výborným spojencem pro zachování kardiovaskulárního zdraví a také přispívá k prevenci mnoha dalších věcí. Navíc je skvělým zdrojem rostlinných bílkovin, takže se dá říci, že je výbornou náhradou k živočišným produktům.

Výhody luštěnin

Studie dokazují, že pravidelná konzumace luštěnin má velmi příznivé účinky, protože dokáží snížit kardiovaskulární onemocnění a jsou například vhodné při cukrovce.

Luštěniny se doporučují jíst několikrát týdně. Pomáhá také při prevenci rakoviny.

Bohaté na rostlinné bílkoviny

Cizrna, stejně jako všechny luštěniny, je potravina přirozeně bohatá na rostlinné bílkoviny, vitamíny, minerály a vlákninu. Navíc má nízkých obsah tuku a jako všechny rostlinné potraviny neobsahuje cholesterol. Nemusíte být jenom vegetarián, abyste jí začali konzumovat.

Skvělý zdroj vlákniny

Všechny luštěniny jsou dobrým zdrojem vlákniny. Dietní vláknina, která se nachází pouze v rostlinných produktech, zahrnuje soubor několika látek, které naše tělo bohužel nedokáže strávit. Cizrn, stejně jako všechny luštěniny, je bohatým zdrojem vlákniny. Vařená cizrna obsahuje 4 g na 125 ml. Strava bohatá na vlákninu z různých zdrojů je spojena s nižším rizikem rakoviny tlustého střeva a může pomoci kontrolovat chuť k jídlu tím, že rychleji přináší pocit sytosti.

Existují dva typy vlákniny (rozpustná a nerozpustná), které mají na tělo různé příznivé účinky. Cizrna obsahuje především nerozpustnou vlákninu, které se připisuje schopnost předcházet zácpě. 

Jaké živin obsahuje cizrna?

Měď

Vařená cizrna je skvělým zdrojem mědi. Měď je nezbytná pro tvorbu hemoglobinu a kolagenu (proteinu používaného ve struktuře a opravuje tkáně) v našem těle. Enzymy obsahující měď také přispívají k obraně těla proti volným radikálům.

Fosfor

Vařená cizrna je skvělým zdrojem fosforu. Fosfor je po vápníku druhým nejrozšířenějším minerálem v těle. Hraje zásadní roli při tvorbě a udržování zdravých kostí a zubů. Kromě toho se podílí také na růstu a regeneraci tkání, také pomáhá udržovat normální pH v krvi.

Železo

Cizrna je vynikajícím zdrojem železa pro muže i ženy. Každá tělesná buňka obsahuje železo. Tento minerál je nezbytný pro transport kyslíku a tvorbu červených krvinek v krvi. Hraje také roli při produkci nových buněk, hormonů a neurotransmiterů.

Mangan

Mangan působí jako kofaktor pro několik enzymů, které usnadňují tucet různých metabolických procesů. Podílí se také na prevenci škod které jsou způsobeny volnými radikály.

Folát

Folát (vitamín B9) se podílí na tvorbě všech buněk v těle, včetně červených krvinek. Tento vitamín hraje zásadní roli při tvorbě genetiky (DNA, RNA), ve fungování nervového systému a imunitního systému, stejně jako při hojení ran. Vzhledem k tomu, že je nezbytný pro produkci nových buněk, a je taky velmi důležitý při růstu-vývoji plodu.

Zinek

Zinek se podílí zejména na imunitních reakcích, na tvorbě genetického materiálu, chuti, hojení rad a vývoji plodu. 

Hořčík

Hořčík se podílí na vývoji kostí, tvorbě bílkovin, svalové kontrakci, zdraví zubů a fungování imunitního systému. Hraje také důležitou roli v energetickém metabolismu.

Draslík

Draslík se využívá v těle kvůli vyrovnání pH krve a ke stimulaci tvorby kyseliny chlorovodíkové v žaludku, čímž napomáhá trávení. Navíc usnadňuje stahování svalů včetně srdce a podílí se na přenosu nervových vzruchů.

Selen

Tento minerál spolupracuje s jedním z hlavních antioxidačních enzymů, zabraňuje tvorbě volných radikálů v těle. Pomáhá také převádět hormony štítné žlázy do jejich aktivní formy.

Vitamín B1

Tento vitamín se také nazývá thiamin, je součástí koenzymu nezbytného pro výrobu energie především ze sacharidů, které přijímáme. Podílí se také na přenosu nervových vzruchů a podporuje normální růst.

Vitamín B2

Tento vitamín je také známý jako riboflavin. Stejně jako vitamín B1 hraje vitamín B2 roli v energetickém metabolismu všech buněk. Kromě toho přispívá k růstu a opravě tkání, tvorbě hormonů a také k tvorbě červených krvinek.

Vitamín B6

Vitamín B6 se také nazývá pyridoxin, je součástí koenzymů, který se podílí na metabolismu bílkovin a mastných kyselin a také na syntéze neurotransmiterů. Přispívá také k tvorbě červených krvinek a umožňuje jim přenášet více kyslíku. Pyridoxin je také nezbytný pro přeměnu glykogenu na glukózu a přispívá ke správné funkci imunitního systému. Vitamín hraje důležitou roli, při tvorbě určitých složek nervových buněk.

Jak vybrat správnou cizrnu?

Cizrna patří stejně jako ostatní luštěniny do čeledi Fabaceae. Pochází ze středomoří a je symbolem kuchyně a v některých zemích.

Čeleď: Fabaceae
Původ: Středomoří
Sezona: Celoročně
Barva: Béžová
Chuť: Lehce nasládlá

 

Cizrna sušená vs konzervovaná

Sušená cizrna se musí před konzumací namočit a poté uvařit ve vodě. Lidé, kteří spěchají, snadno sáhnout po konzervované cizrně, která je předvařená: stačí jí opláchnout a přidat do pokrmů.

Alergie na cizrnu

Přestože je cizrna pro naše zdraví výborná, může u citlivých jedinců vést k alergickým reakcím. Může být také příčinou poruch trávení (průjem nadýmání) u lidí postižených syndromem dráždivého tračníku.

Historie cizrny

Ve středověku byly cizrně přisuzovány různé vlastnosti, včetně těch, které podporují menstruaci a zmírňují zácpu.

Historie cizrny sahají až na Blízkých východ, že cizrna byla vypěstovaná v 7. tisíciletí před naším letopočtem spolu s obilovinami, čočkou a hráškem.  Dlouho se věřilo, že cizrna pochází z jihozápadní Asie, ale nedávný objev ukázal, že cizrna pochází z Blízkého východu a tam se již konzumovala před tisíce lety.

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 0 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 0

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This