ČlánkyDalší

Kyselina listová: význam, nedostatek a vedlejší účinky

5
(3)

Kyselina listová je ve skutečnosti vitamín B, který se podílí na několika důležitých metabolických procesech v lidském těle. Ve vysokých koncentracích se vyskytuje v zelených rostlinách, například ve špenátu nebo zelí. 

Tento vitamín je velmi citlivý na vnější vlivy jako je teplo, světlo nebo i kyslík. Chcete se dozvědět více o kyselině listové? Jaké má vedlejší účinky?

Co je to kyselina listová a jak funguje?

Kyselina listová, dříve také známá pod názvem vitamín B9 je nezbytný vitamín pro lidské tělo. Důležité je ale rozlišovat mezi folátem a kyselinou listovou, jako samotnou látkou. Patří sem také samotná kyselina listová, které se nejdříve v těle přemění na bioaktivní methylfolát. Jedná se o esenciální látku, což znamená že jí lidé musí přijímat potravou a vaše tělo si jí nedokáže vytvořit samo. A to buď ve formě vitamínu a nebo potravy.

Tento vitamín, je vitamín rozpustný v tucích, a hraje důležitou roli ve všech růstových procesech, které probíhají v lidském těle, zejména při dělení buněk a reprodukci genomu → podílí se na tvorbě nových stavebních kamenů pro genetický materiál (DNA)

Kromě toho je kyselina listová nezbytná pro metabolismus aminokyselin.

Kde se používá kyselina listová?

Kyselina listová se nejčastěji používá při:

  • Léčbě nedostatku kyseliny listové (anémie).
  • Prevence defektů neutrální trubice u nenarozeného dítěte (například páteř)
  • Prevence tohoto vitamínu

Zejména v kostní dřeni běží na plné obrátky buněčné dělení, zde totiž vzniká velká část krvinek – které se neustále obnovují.

Pokud vám chybí kyselina listová, objeví se to při vyšetření z krevního obrazu. Pokud tělo, které si tělo dokáže ukládat jen velmi malé množství vitamínu, vyčerpá své zásoby a projeví se anémie.

Co může způsobit nedostatek kyseliny listové?

Nedostatek kyseliny listové má podle současný studií vliv i na vznik kardiovaskulárních onemocnění. Hladinu homocysteinu v krvi lze snížit pomocí kombinaci vitamínu B12 a kyseliny listové, která má pozitivní vliv na prevenci kornatění tepen. 

Vzhledem ke zvýšené potřebě kyseliny listové během těhotenství se nastávajícím matkám často doporučuje nahradit kyselinu listovou doplňky stravy. Před otěhotněním se dokonce doporučuje užívat kyselinu listovou. Tím je zajištěna dostatečná hladina vitamínu v těle při otěhotnění.

To je velmi důležité, protože nedostatek kyseliny listové během těhotenství může vést u nenarozeného dítěte k tzv. defektu neurální trubice. 

Nedostatek kyseliny listové je také podezřelý, že dokáže podpořit předčasný porod a podílí se na vzniku srdečních vad. Proto se ženám důrazně nedoporučuje užívat kyselinu listovou navíc ve formě doplňků stravy, pokud chtějí mít děti.

V jakým obchodě koupit doplněk stravy s kyselinou listovou?

TOP 1. místo

BrainMarket

3. místo

Prozdravi

Jak se užívá kyselina listová?

Doporučené denní dávkování kyseliny listové je okolo 300 mikrogramů pro mladé i dospělé děti. 

Pokud budete konzumovat okolo 1000 mg syntetického folátu, tak je to ve skutečnosti neškodné, protože nadbytečné množství může být vylučováno ledvinami.

Kyselina listová v těhotenství

Doporučený příjem je vyšší pro ženy, které chtějí mít děti, těhotné ženy a také kojící matky. V ideálním případě konzumují těhotné ženy okolo 550 mikrogramů kyseliny listové denně. Kojícím ženám se doporučuje okolo 450 mikrogramů.

Lékaři také doporučují ženám, které chtějí otěhotnět, aby kromě diety bohaté na folát užívali také doplňky stravy.

Jaké jsou vedlejší účinky kyseliny listové?

Vedlejší účinky kyseliny listové nejsou tak časté, a převážně jsou i velmi vzácné. Zpravidla je lze pozorovat až po příliš vysokém dávkování přípravku kyseliny listové. Příliš mnoho vitamínu může vést ke stavům nevolnosti a mohou vzniknout poruchy trávicího traktu. 

Dlouhodobé předávkování kyseliny listové může mít za následek deprese, noční můry a epileptické záchvaty. 

Co je důležité vědět o kyselině listové

Dostatečný příjem vitamínu běžnou potravou je velmi důležité v každém věku. Jako vynikající zdroj kyseliny listové odborníci doporučují potraviny:

  • Zelí
  • Brokolice
  • Růžičková kapusta
  • Květák
  • Špenát
  • Chřest
  • Letní salát

Mezi další potraviny s vyšším množstvím kyseliny listové patří:

  • Rajčata
  • Pomeranč
  • Celozrnné pečivo
  • Pšeničné klíčky
  • Sójové boby
  • Brambory
  • Vejce
  • Sýr
  • Játra

V těhotenství by se však ženy měly vyhýbat konzumaci játrům, protože tato potravina obsahuje hodně vitamínu A, který může nenarozenému dítěti uškodit.

Dejte si pozor, protože kyselina listová je velmi citlivá na teplo. Proto potraviny, které obsahují kyselinu listovou by se proto měly vařit nebo blanšírovat pouze krátkodobě. 

Účinky kyseliny listové

Publikováno 18.92022

Kategorie: hubnutí, výživa, recenze

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 3

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response